lauantai 2. heinäkuuta 2016

Ensimmäinen viikko (Masalla maailman ympäri; osa 1)

Niin tuli se päivä, kun MatkaMasa valmistui ja lähdimme ensimmäiselle matkalle. Tässä muutamassa seuraavassa postauksessa kuvia ja reissun kulkua :)

23 -26.6.16 Juhannus

Kuopiossa. Yksi yö leirintäalueella 53e/yö, mutta siirryttiin muiksi öiksi pois, koska ei kaivattu älämölöä, eikä tarvittu sähköä.

Ajettiin Helsinkiä kohti sunnuntaina, mutta juhannusruuhkien takia jätiin yöksi levähdysalueelle ennen moottoritien alkua Lusissa.

Ruuhkaa..

27.6 Maanantai

Aamulla jatkettiin matkaa 4.30 ja ehdittiin aamuksi Helsinkiin. Pienet aamupäikkärit ja Väiski hötkysi koirapuistossa ylimääräiset energiat pois. Laivamatka koiran kanssa hieman jännitti.

Helsingin aamu, yhtä harmaa kuin bussi.

Odotellaan..

Sieltä se tulee :)

Laiva kohti Tallinnaa lähti 11.30 ja saapui Tallinnaan klo 14.00. Väiskilläkin meni hienosti; pissa tuli kyllä hiekkalaatikon viereen kannella, eikä laatikolle, mutta onneksi oltiin vielä Suomen puolella niin satoi totunnaiseen tapaan vettä, joka huuhtoi pissat mereen. Toivottavasti.

Vauhdikkaasti alkoi..

..ja rauhallisesti päättyi. Oikein hyvä laivamatka!

Laivamatka Helsinki-Tallinna 5hlöä, koira ja 12m bussia 259e.

Tallinnassa tankattiin itseemme heti kanakebabit, joita varsinkin minä olin odottanut ja lähdettiin Riikaa kohti. Todettiin kattoluukun kaipaavan hieman korjausta ja samoiten kakkasäiliö alkoi haista. Tätä oltiin pelättykin sillä ennen matkaa korjaamolla oli käynyt sen kanssa pieni äksidentti. Latvian rajan ylitettyämme pysähdyttiin rikkomaan kakkasäiliö vasaralla, että saatiin se huuhdeltua ja lemut pois. Latvian rajan jälkeen tulee oikealla Hesburger ja sen pihasta pääsee myös kävellen meren rantaan, joten oli otollinen paikka siinäkin mielessä tähän hommaan ja käytiin siis pesulla ja uimassa samalla. Lapset tykkäsi aalloista.

Merta! Jeeeeee..
Hieman horisontti vinossa, mutta, mitäs pienistä, kun ei nekään meistä.

27-28.6 Maanantai - Tiistai

Hieman Riikan jälkeen päätettiin pysähtyä nukkumaan. Huoltoaseman parkkipaikalla rekkaparkissa 8e/yö.

Tiistaina heti opittiin uutta 160 euron arvosta. Kaupungin nimi merkitsee automaattisesti nopeusrajoituksen laskua 50km/h. Isin 74km/h maksoi siis pienet sakot paikassa Bauska. Ihan hauska.

10.15 rajan ylitys Liettuaan. Evästauko, kattoluukun korjaus, polttimoiden vaihtoa (a 0,50e/kpl) ja pientä happihypelyä. Matka jatkui klo 12.15. Äitin kuskivuoro.

Tilaa parkkeerata ihan miten päin haluaa!

Hetken matkan jälkeen avasin sivuikkunan ja todettiin takimmaisen lattialuukun käytävältä lähtevän lentoon paineen muutoksesta. Joten pysähdys uudelleen oli pakollinen. 65 km ennen Vilnaa huoltoasemalla metsästettiin sopivia prikkoja ja törmättiin samalla suomalaiseen pariskuntaan matkalla Vilnaan moottoripyörällä. Samalla ostettiin kartta kotiin unohtuneen tilalle ja todettiin ajaneemme aivan turhaan hirveän pitkä lenkki. Navigaattoreihin ei voi luottaa. Taas se tuli todetuksi. Ne ovat vain osviittaa antavia, mutta kyllä käsikartta ja kartturi on lyömätön.

Noin 100km ennen Puolan rajaa jälleen levähdettiin ja ostettiin täydennystä jääkaappiin. Värityskirjat ja jäätelöt lapsille ja matka jatkui 18.15.

Välipalaa nassuun ja matka jatkuu..

19.30 vielä kebabtauko juuri ennen Puolan rajaa. Jättimäiset rullakebabit 2,50e/kpl. Energiajuoma isille 0,29e. Vilnasta asti tiet aika huonoja ja eteneminen tuntui hitaalta.

Bussi parkkiin ja kebabit naamaan.
Hyvät, isot ja halvat; mitä muuta voi enää kebabilta toivoa?

Lempi 3v kysellyt koko matkan "koska me mennään sinne bussiretkelle?". Mitä tohon nyt sanoisi..

Bongailtu kattohaikaroita.

Väiskin paikka

Puolassa noin klo 23.00. Tarkistettiin kurssit ja 1e noin 4,45 slotia. Tähän mennessä saatu polttoaineet vähän alle eurolla.

28-29.6.16 Tiistai - Keskiviikko

23.40, yö rekkaparkissa Puolan puolella. Kilometrejä tähän mennessä kertynyt kotoa 1573.

Aamulla matka jatkui aikaisin. Sulho 7v kysyi: "Miksi kiinalaiset käyttää hattuja, jotka näyttävät litistyneiltä varoituskolmioilta?". Näissä tunnelmissa hyvä jatkaa matkaa jälleen :D

Klo 12.00 pidettiin Lublinin liepeillä tauko ison leikkipaikan ja ruokakaupan vieressä. Energian kulutusta ja jääkaapin täydennystä. Ostin mopin bussin lattioiden pesuun 3 euroa.

Klo 18.00 Rzeszow. Tauko Millenium hall kauppakeskuksessa (shoppailuhimon taltuttamiseksi tai siirtämiseksi hiukan eteenpäin ainakin). Syötiin ja lapset hyppi energiatasoa matalemmaksi pomppulinnassa. Eksyin väärään kauppaan ja jouduin poistumaan kolmen hyllyvälin jälkeen täyden ostoskorin kanssa. En uskaltanut mennä pidemmälle.

Hyvin mahtu Masa parkkiin, eihän tota ees huomaa tuossa :D
Millenium Hall

Klo 20.00 jatkettiin jälleen matkaa, matkalta löytyi myös suihku. Tiet muuttuivat niin mutkaisiksi ja nousut ja laskut niin hurjiksi, että päätettiin jatkaa valoisalla.

29-30.6.16 Keskiviikko - Torstai

Rekkaparkki 22.30. Vielä Puolan puolella. Lapset nukkumaan ja nautiskeltiin kahdestaan iltakebsut 2e/kpl. Nam.

Aamulla ennen kahdeksaa jälleen matkaan ja Paavon 6v tuskainen kommentti möykkyisestä tiestä: "Onpa kyllä puolalainen tie!".

Slovakian rajan ylitys klo 9.45.

Hetken matkaa ajettuamme pysähdyimme ihailemaan panssarivaunuja ja kyltti kertoi Death Valley alueesta, jossa lojui panssarivaunuja pitkin maita ja mantuja, minne olivat toisen maailman sodan aikaan jääneet. Kuten ehkä tiedätte, en ole kova historian fani, joten en osaa kertoa enempää. Joka tapauksessa kävelimme peltoja ja joka puolella oli panssarivaunuja ja näkötorni, (jonne en kiivennyt) josta sai ihailla aluetta ja laskea montako kyseisiä möhkäleitä bongaa.

Montako löydät?

Siellä niitä näkyy:)
Kiipeilyä ja tutkimista

Pieni poseeraus :D

Takaisin bussille palatessamme huomasimme myös erään taistelutappion omassa vaunussamme. Oikean puolen tukivarsi oli edessä poikki. Varovasti ajelimme läheiseen kylään Svidnikiin, ja meidät ohjattiin hienolle rekkahuoltamolle/korjaamolle, (Bober) missä kaksi - kymmenen miestä hääräsi hitsauslaitteiden kanssa bussin kimpussa pari tuntia. Mielessämme jo laskettiin montako sataa mahtaa tämä lysti maksaa. Kun tuli laskun aika, oli pakko hieman naurahtaa. Lysti maksoi 46 euroa ja veikkaan, että tuli parempi kuin uutena. Siistiä jälkeä!

Voi Masa reppanaa "/

Joku tauko vielä pidettiin, syötiin jätskiä 0,50e/pallo ja yritettiin välttää bussin keittämistä hurjissa ylämäissä. Klo 16.20 oltiin Unkarin puolella.

Slovakian ja Unkarin rajamailla

Tauko 246km ennen Budapestia. Yritettiin löytää wifi ja valmiiksi leirintäalue, johon yritetään ehtiä ennen pimeää. Matka Budapestiin sujui mahtavasti ison moottoritien ansiosta ja matka taittui äkkiä. Ehdittiin perille ennen pimeää, mutta valitettavasti osoite ei ollut Budapestin ainoa Pilisi utca, joten ajettiin muutama kymmenen kilometriä hukkaan.

30.6-1.7.16 Torstai - Perjantai

Syömätön isi, pitkä ja hikinen päivä, saapunut pimeys ja väsymys aiheutti jonkinsortin sanaharkan ja päätimme vain pysähtyä levikkeelle nukkumaan. Yö ei ollut kovin levollinen, koska tie oli vilkas ja koko yön kulki vierestä isoja rekkoja.

Unkari 1e = n. 317 florinttia

Seitsemältä aamulla uusin silmin lähdettiin etsimään oikeaa osoitetta ja tälläkertaa se löytyikin. Valitettavasti emme mahtuneet bussilla sisään :D Ystävällinen tyttö respasta kuitenkin neuvoi, että voimme ajaa takakautta leirintäalueelle. Aikamoista kinttupolkua ajettiin lähemmäs kilometri ja ei toivoakaan että olisimme mahtuneet edelleenkään sisään. Saimme kuitenkin luvan yöpyä aidan toisella puolella ja täällä olemme edelleen. Jännityksellä odotamme peruutus-operaatiota, joka on edessä, kun haluamme poistua. Mahdollisesti tiistaina.
Arena Camping, Pilisi utca 7, 1106 Bp. 30e/yö 5hlöä ja koira. Lähellä kaikkea (lue: shoppailumahdollisuuksia).

Pyöränkorjaus-talkoot

Leiri on pystytetty

Majapaikka osoittautui loistavaksi, Väiskikin sai juosta vapaana
omalla "yksityistiellä"

1-2.7.16 Perjantai ja Lauantai

Ollaan tavattu ystäviä, joita olemme saaneet aiemmin täällä käydessämme, pyöräilty, pyykätty ja minä tottakai shopannut kaikki suosikkipaikkani eli second hand-paikat. Budapest on kirpputorien paratiisi. Suosittelen varsinkin Hadaa, jota en itse aluksi edes tajunnut kirppariksi. Ystävät olivat tulostaneet mulle valmiiksi myös kartan isoimmille kirppareille, koska tietävät intohimoni niihin. Mutta tässä menee vielä pari päivää ennenkö olen valmis jatkamaan matkaa..

Ystävät vei meidät Budan puolelle syömään, suosittelisin jos
yhtään tietäisin tarkemmin osoitetta :)

Vakkari-pyöräparkki Budapestissa

Onneksi olin tuonut omat Atrillit Suomesta ja niinpä olen saanut nauttia iltaisin turvallista jauhomakkaraa grillistä :D Isi sanoi, että tätä ei saa kirjoittaa ettei uskottavuus mene aivan täysin. Mun ruokakulttuuriin tutustuminen on vaan vähän hidasta :D